Zo vergroot je je probleemoplossend vermogen

20-01-2015

TEST

Als ondernemer met ambitie en lef heb je een neus voor kansen. En soms is er een vraagstuk dat een probleem wordt. Of beter: een Probleem.

Hoe je kunt starten met het oplossen daarvan lees je hier.

Regenwetter

Wat je in deze tip kunt lezen:

  • Met een probleem in je maag zitten
  • Wat is een probleem eigenlijk?
  • Wat je niet moet doen als je een probleem op je af ziet komen
  • Hoe ga jij om met een naderende onweersbui?
  • Beginnen met het oplossen van je probleem


Met een probleem in je maag zitten

‘Ik zit er echt mee in m’n maag’. Als jurist hoor ik vaker dat cliënten zich zo uitdrukken als ze hun vraagstuk aan me voorleggen en vertellen hoe ze eronder gebukt gaan. En als ik vraag naar de oorzaak dan hoor ik vaak de volgende antwoorden:

  • Het kost me zoveel energie
  • Als ik moeilijk ga doen ga ik mijn klant verliezen
  • Ik voel me door mijn financier geremd in mijn ambities
  • Mijn gedachte ‘het loopt wel los’ blijkt niet te werken
  • Ik voel me klein worden als ik daar aan tafel zit
  • Ik ben gewend om een situatie te sturen en ik heb er last van dat dit nu niet lukt.


Welke ondernemer kent het niet?
Het gevoel dat het zakelijk lekker loopt. Maar ook: het gevoel dat je vastloopt als je een probleem op je af ziet komen en je beseft dat dit probleem een energielek, een aanslag op je creativiteit en/of een financieel fiasco kan gaan meebrengen.

Als jurist hoor ik van ondernemers hoe ze wachten met het vinden van juridische hulp tot ze niet langer om de hete brij heen kunnen. Of hun accountant, fiscalist, advocaat of notaris vertelt me over een probleemverhaal en polst of ik kan helpen een oplossing te bereiken.

Laten we eens beginnen met een basale maar tegelijkertijd belangrijke vraag:

Wat is een probleem eigenlijk?

Er bestaan twee soorten problemen:

Wat is een probleem

Heb je ontdekt waar bij jou de schoen wringt, dan heb je de sleutel gevonden in de richting van een oplossing die je gaat helpen.

Ik zeg niet dat de weg naar je oplossing appeltje-eitje voor je zal zijn.

Wat je niet moet doen als er een probleem op je af komt

Stel, je loopt te wandelen in het open veld. Je merkt misschien eerst niet eens dat het in de verte rommelt. Dan druppen de eerste spatjes. Het geluid van rommelen verandert in donderslag en er verschijnt een lichtflits. Je voelt onrust opkomen. Je trekt je capuchon wat verder over je oren. Misschien gaat het snel over.

Hoe ga jij om met een naderende onweersbui?

Natuurlijk zal niemand op deze manier zijn probleem oplossen als het om een naderende onweersbui gaat. Je beseft dat sommige onweersbuien wel overwaaien. Maar je beseft ook dat het goed mis kan gaan als je niet in actie komt.

Waarom doen veel mensen dat dan wel als het gaat om hun zakelijke probleem?

  • Ze denken ‘waarom zou die onweersbui hier losbarsten’?
  • Ze staan zichzelf pas toe om in actie te komen zodra <vul maar in>.
  • Ze geven niet graag toe dat ze bang zijn voor onweer.
  • Ze wachten tot ze een instructie krijgen om iets te doen of te laten.
  • Ze hebben geen idee waarom ze niet in actie komen.
  • Of noem maar op.

Beginnen met het oplossen van je probleem

Soms lijkt een probleem op een naderende onweersbui. Sta je op een zomerse dag wel eens stil bij de voortekenen van onweer? De veranderende geuren, kleuren, luchtvochtigheid in de atmosfeer of de geluiden om je heen?

Zodra je merkt dat je een probleem hebt, of dat er mogelijk een op je af komt, probeer dan de volgende aanpak eens als start voor het bereiken van een oplossing. Maak het verschil voor de (juridische) mogelijkheden die je wilt en kunt inzetten, tussen leven en geleefd worden.

1.Omschrijf wat er nu is dat je niet wilt of wat er nu niet is wat je wel wilt. Doe dit zo concreet als je kunt.

Ik geef je wat voorbeelden van financieel-juridische zaken uit mijn praktijk:

  • je wilt je zakelijke groeiambitie realiseren en daarvoor heb je financiering nodig onder condities die haalbaar voor je zijn.
  • je klant dringt aan op uitstel van betaling terwijl hij alles volgens afspraak geleverd heeft gekregen. Je moet wel omzetbelasting betalen maar je durft geen nee te zeggen tegen je klant omdat je bang bent hem als klant te verliezen.
  • je merkt dat jij zelf of je zakenpartner afhaakt als jullie onderwerpen bespreken die belangrijk zijn voor jullie zakelijke groei en die om een beslissing vragen.
  • je bedrijf wordt binnenkort weer getest op de afspraken over je financiering. Inderdaad, je bedrijf hoeft echt niet beursgenoteerd te zijn of Imtech te heten voordat thema’s als een covenant-holiday of een waiver ter sprake komen met je financier.

2. Bepaal voor jezelf hoe bereid je bent om te doen wat je kunt om je situatie te veranderen.

Alleen jij zelf kunt aangeven of je daadwerkelijk de bedoeling hebt om iets aan je situatie te doen.

3. Druk je bereidheid uit in een cijfer op een schaal van 1 tot 10.

Probleem | Hoe graag wil je doen wat je kunt om je situatie te veranderen | www.financiereninbalans.nl | Anke Kootstra | www.mytrustedadvisor.nl

Wil je ook groeien met beheersbare impact en je energie hoog houden? Kijk dan nog eens goed naar het cijfer dat je daarnet hebt gegeven en kom in actie.

Kom je uit op cijfer 8 of hoger?

Haal kracht uit jezelf en zet je vervolgstap. Kom je er zelf niet uit? Neem contact op met Financieren in Balans Meer Cash Meer Flow® om je vervolgstap te bespreken. Vul het contactformulier in of mail naar contact@financiereninbalans.nl.

Kom je uit op cijfer 7 of lager?

Wacht even. Je hebt je situatie daarnet omschreven als een probleem. Met een laag cijfer spreek je uit dat je blijkbaar niet de bedoeling hebt om iets aan je situatie te doen.

Maar is dat ook wat je lichaam tegen je zegt? Roept de gedachte aan je situatie stress op, onzekerheid, een beroerde nachtrust of andere oncomfortabele gevoelens? Als dat zo is, ontdek dan wat jouw volgende stap is in je persoonlijk Anti-stressplan.

Een innovatieve manier die je snel helpt om bij een Probleem voorbij handelingsverlegenheid te komen is er al.

Leuk artikel?

Like Financieren in BALANS op Facebook.